Ehl-i sünnetin dört mezhebinin imanları, inandıkları şeyler, birbirlerinin aynıdır. Aralarında hiç fark yoktur. Ayrılıkları yalnız ameldedir. Bu da, müslümanlara bir kolaylıktır. Her müslüman, dilediği mezhebi seçerek, bunu taklit eder. Her işini, seçtiği mezhebe göre yapar. Müslümanların, dört mezhebe ayrılmaları, Allahü teâlânın rahmetidir. Bir müslüman, kendi mezhebine göre ibadet yaparken, bir zahmet, bir meşakkat hasıl olursa, başka bir mezhebi taklit ederek, bu işi kolayca yapar.
Bir zorluk ile karşılaşınca başka bir mezhebi taklit etme durumu söz konusu olabileceği için, mezhepler arasındaki farkları bilmek önemlidir. Bu bölümde, Türkiye'de en yaygın olan iki mezhebin (Hanefi ve Şafii) farklılıklarını belirteceğiz. Bir sonraki yazımızda ise 4 mezhebin farklılıklarını aktaracağız.
Konulara göre Hanefi Mezhebi ve Şafii Mezhebi arasındaki bazı farklar:
- Şafii Mezhebi ve Hanefi Mezhebi arasındaki diğer bazı farklar
s.a ben hanifi eşim şafi çocuklarımız baba şafi meshebinden mi yoksa anne hanifi mi cvp tşk
YanıtlaSilAleyküm selam, Çocuk anne babaya tâbi değildir. Çocuk dört hak mezhepten hangisini iyi biliyorsa veya hangisini doğru öğrenebileceği kaynak kitap varsa, o mezhebi seçer.
Silben safiyim kocam hanifi peki cocugumuz safımı olur yoksa hanifimi cvp tşk
YanıtlaSilÇocuk anne babaya tâbi değildir. Çocuk dört hak mezhepten hangisini iyi biliyorsa veya hangisini doğru öğrenebileceği kaynak kitap varsa, o mezhebi seçer.
SilNe şafi olur ne hanefi müslüman olur
SilMaliki ve hanbelide olmaz ise müslüman da olmaz
Silher çocuk ilk dopdugu anda müslümandır daha sonradan ailesi tarafından mezhebi seçtirilir
SilHangi mezhepe dahilim anlamadim. Safii olmadgim kesin ama sunni mi hanifimi bilemedim. IKISi arasinda ne fark var
YanıtlaSilSünni ve hanifilik ayrı şeyler değildir. Sünni demek Ehli sünnet demektir, ehli sünnette 4 hak mezhep vardır; Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli mezhepleri. Bu dört mezhepten birine mensup olanlar zaten sünnidir.
SilBir de Şii ler vardır... Onlarda daha çok İran bölgesinde yaygındır. İslam , Sünnilik ve Şii lik olmak üzere 2 ye ayrılır. Biz Sünniyiz.
SilSa ben safiyim ama butun bildiklierim ogrendiklerim hanifi meshebine gore su durumda ne yapmam gerekir
YanıtlaSilJ jsodndodkeidnk
SilFormat attir birader
SilSa ben safiyim ama butun bildiklierim ogrendiklerim hanifi meshebine gore su durumda ne yapmam gerekir
YanıtlaSilAleykum selam, hanefi mezhebine geçip ibadetlerinizi bu mezhebe göre yapabilirsiniz.
SilŞafii Mezhebini tatbik etmek için öğrenmen gerekiyor, Çünkü kadına elin değidiğinde abdestini tazelemeyen hanefi bize göre abdestsiz namaz kılıyorki büyük günah olabilir. amacım fitne değil Ben de Şafiiyim, hanefilerinki yanlıştır demem ama Şafiiye uyacaksan öğrenmen mecburidir.
Silben hanifiyim erkek arkadaşım şafi, aklımda biraz şüphe kaldı anlasamayacağımız durumlar olur mu sizce
YanıtlaSilBnde bu sorunun cevabını merak ediyorum..??
Silikiside hak mezhebi dir.yani ortak noktası sünniyiz.Sünni dört mezhep ten oluşur.Hanefi şafi maliki hanbeli
Silikiside hak mezhebi dir.yani ortak noktası sünniyiz.Sünni dört mezhep ten oluşur.Hanefi şafi maliki hanbeli
SilSelamun aleyküm ben namazı Hanefi'ye abdestide Şafii mezhebine göre kılabilirmiyim? Mezhebimde Şafii'dir. Teşekkürler..
YanıtlaSilAleyküm Selam. Şafii mezhebindeyseniz abdestte de namazda da Şafii mezhebine uymalısınız.
Silselamunaleykum bende kafama takılan bırsey sormak istiyorum hanefı meshebıne uyan bırı ıle şafı meshebıne uyanın sevabları aynımı
YanıtlaSilhanefı meshebınde sunnet var şafi meshebınde yok bır tek efendımız s.a.v hanefı meshebındekıleremı şefaatcı olcak
YanıtlaSilŞafii meshebinde de Sünnetler vardır. Tüm sünnetleri uygulamanız gerekir. Sadece namaz için konuşursak; kaza namazı olan şafiinin sünnet namazı(nafile namaz) kılmak haramdır şafii meshebinde göre. Kaza namazlarını en kısa zamanda bitirip sünnet olan namazlara da devam edilmelidir. Allahın izni ile müslüman olan Allah c.c. Emir ve yasalarına uyan ve peygamber Efendimizin yolunda olana Efendimiz şefaatçi olacak inşallah.
SilSünnet olmadığını kim söyledi? Günümüzde 4 hak mezhep vardır, hepsi de Ehli sünnet üzeredir.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilSelam aleykum neden mezhep kuran var ve sahih hadisler varken nedir bu mezhep dayatmasi ALLAH RIZASI ICIN bir erkek bie bayana eli degdiginde ne hissediyorsa herkez ayni hisslerdedir lutfen ne gerek var aciklarmisiniz peygamber efendimiz hangi mezheptendi??
YanıtlaSilAleyküm selam, Mezhepler kur'anın ve sünnetlerin yorumlanmayısla oluşmuştur. Doğru mezhep yanlış mezhep yoktur. Hepsi insanların kendi görüşlerindendir.
SilMezhepler Hz.Muhammed in (s.a.v) vefatından sonra bazı sorulara cevap bulmak için oluşmuştur.
Aleykum selam. 'asi' isimli yorumcumuzun 5 Nisan 2016 tarihli yorumunda sorunuza cevap verilmiştir. Aşağıda cevabı okuyabilirsiniz. Bilgilerinize..
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilSelamum aleykum ben hanefiyim ama yıllardır içimde safii ye amel etme isteği var fakat hanefi bilgim safiden çok ne yapmam lazım allah razi olsun
YanıtlaSilŞafii meshebinde uymaya niyet edeceksiniz. Şafii İlmihali ve fıkhını okuyup şafii meshebinde göre amel etmeye başlayacaksınız.
SilSelamum aleykum ben hanefiyim ama yıllardır içimde safii ye amel etme isteği var fakat hanefi bilgim safiden çok ne yapmam lazım allah razi olsun
YanıtlaSilAleyküm selam. 4 mezhep de haktır. Hanefiye göre devam edersiniz.
SilMesale ben safiyom ama esim hanefi cocugum safimi hanefimi olur
YanıtlaSilÇocuk anne babaya tâbi değildir. Çocuk dört hak mezhepten hangisini iyi biliyorsa veya hangisini doğru öğrenebileceği kaynak kitap varsa, o mezhebi seçer.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilSakalı traş etmek (jilet ile) fıtrat-ı tağyire girmekte ve dört mezhebe göre haram kabul edilmektedir: Nitekim El-Menhelü’l-‘azbul Mevrud” isimli kitapta şöyle zikredilmiştir: “Sakal tıraşı müçtehid imamlar olan Ebu Hanife, İmam-ı Malik, İmam-ı Şafi ve İmam-ı Ahmed (Rahimehumullah) ve diğerleri indinde haramdır. Ayet ve hadislerden hüküm çıkarma görevinde bulunan bütün fukahanın sözleri sakal tıraşının haram olduğu hakkında açıktır.” (el-Menhel:1/186-188)
SilMEZHEP İMAMLARININ GÖRÜŞLERİ
1- HANEFİ MEZHEBİ: Hanefi fıkhının muteber kitaplarından “ed-Durru’l Muhtar”da zikredildiğine göre:
“Erkeğin sakalını kesmesi haramdır.”(5/261)
Ayrıca “Fethu’l Kadir”de, Zeyla’i (Rahimehullah)ın “Kenz Şerhi”nde Şurumbulali (Rahimehullah)ın “Dürer Haşiyesi”inde ve Hanefi büyüklerinin daha nice eserlerinde bu fetva yer almaktadır.
2- MALİKİ MEZHEBİ: Maliki imamlarından Ebu’l Hasen (Rahimehullah)ın “Şerhu’r Risale”sinde ve ‘Adevi (Rahimehullah)ın ona yaptığı haşiyesinde zikredildiğine göre:
“Sakalı tıraş haram olduğu gibi müsle (bir uzvu kesme) sayıldığı takdirde kısaltmak da haramdır.”
3- ŞAFİİ MEZHEBİ: Allame Şeyh Ahmed İbni Kasım el-Abbadi (Rahimehullah) “Tuhftu’l Minhac fi Şerhi’l Minhac” isimli esere yaptığı haşiyesinde Akika bahsinin sonunda şöyle buyurmuştur:
“Şifi ulemasının büyüklerinden İmam-ı Rafi’i ve İmam-ı Nevevi (Rahimehullah): “Sakalı tıraş etmek mekruhtur” demişlerse de “Kafiye Şerhi”nde İbnu’-Rif’a (Rahimehullah) buna itiraz ederek, İmam-ı Şafi (Rahimehullah)ın ‘Ümm isimli eserinde sakalı tıraş etmenin haram olduğuna dair fetva verdiğini bildirmiştir.”
4- HANBELİ MEZHEBİ: Allame Şeyh Muhammed Es-Sefarini el-Hanbeli (Rahimehullah) “Menzumetü’l-Adab” şerhi “Gizaü’l-Elbab” da:
“Hanbeli mezhebinde güvenilir fetva, sakal tıraşının haram oluşudur.” Demiştir.
Ayrıca “el-İkna” kitabında da. “Sakal tıraşı haramdır” diye zikredilmiştir. Allame Şeyh Mansur İbni Yunus (Rahimehullah) “Münteha şerhi”nde de böylece zikretmiştir.
Sakalda sünnet olan miktar ise bir tutam olmasıdır. Nitekim Amr ibni Şuayb’ın babasındandan, onunda dedesinden (Radıyallahu anhum) rivayetine göre:
“Resulüllah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) sakalının eninden ve boyundan (bir tutamdan fazlasını) alırdı.” (Tirmizi, Edeb:17, no:2762, 5/94)
Bu yorum yazar tarafından silindi.
SilPeygamber efendimiz döneminde mezhep varmiydi ve neden bu mezhep ayrılıkları oluştu ben dinimi rahatlığa göre mi inancima goremi yasamaliyim
YanıtlaSilMezhepler sonradan çıkmadı. Mezhep demek, ictihad demektir.Mezhepler, yani ictihadlar sonradan çıkmıştır demek cahillerin sözüdür. Bir müctehidin (Edille-i şer’iyye) denilen dört delilden elde ettiği bilgilere, ictihadlara, onun mezhebi denir. Asr-ı saadette de mezhep yani ictihad vardı. Çünkü müctehid zatlar için ictihadı dinimiz emrediyor:
SilResulullah efendimiz, Muaz bin Cebeli Yemene hâkim olarak gönderirken, (Orada nasıl hüküm edeceksin?) buyurunca, (Allah’ın kitabıyla) dedi. (Allah’ın kitabında bulamazsan?) buyurdu. (Allah’ın Resulünün sünnetiyle) dedi. (Resulullahın sünnetinde de bulamazsan?) buyurunca, (İctihad ederek anladığımla) dedi. Resulullah, mübarek elini Muaz bin Cebel’in göğsüne koyup,(Elhamdülillah, Allahü teâlâ, Resulünün elçisini, Resulullah’ın rızasına uygun eyledi) buyurdu. (Tirmizî, Ebu Davud, Dârimî)
Müctehidler de kendi aralarında derecelere ayrılır. Eshab-ı kiramın tamamı gibi, İmam-ı a'zam da mutlak müctehid idi. Mutlak müctehidler, kimseye tâbi olmaz, kendi ictihadlarına uyarlar. Mesela Tâbiîn’in büyüklerinden İmam-ı Hasan-ı Basri, İmam-ı Sevrî, İmam-ı a'zam ve diğer mutlak müctehidler de, kendi mezheplerindeydi. Eshab-ı kiramın tamamı, Tâbiîn’in ve Tebe-i tâbiîn’in büyükleri olan müctehidlerden daha büyük müctehid idiler. Her biri kendi mezhebindeydi, mezhepsiz hiç kimse yoktu. Hazret-i Ömer, İmam-ı a'zamdan üstündü. İmam-ı a'zam mutlak müctehid olduğu için mezhebi kendi mezhebiydi. Hazret-i Ömer de, kendi mezhebindeydi. Onun mezhebine (Mezheb-i Ömer) denir. Fıkıh ilmini bilenler, her müctehid için bu tâbirin kullanıldığını bilirler. Mesela fıkıh kitaplarında, (İmam-ı Ebu Yusuf’un veya İmam-ı Muhammed'in mezhebi böyledir) denir. Diğer Eshab-ı kiramın hepsinin de böyle ayrı mezhebi vardı.
Eshab-ı kirama tâbi olanlara Tabiîn denilir. Bir âyet-i kerime meali:
([Eshabdan] Muhacir ve Ensar’la iyilikte onların izinden gidenlerden, [onlara uyanlardan] Allah razıdır. Onlar da, Allah’tan razıdır. Allah onlara Cenneti hazırladı.) [Tevbe 100]
Bu âyet-i kerimede, Eshab-ı kirama ve onların izinden giden Tâbiîn denilen zatlara uymak gerektiği bildiriliyor. Bir hadis-i şerif:
(Eshab’ım gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine tâbi olursanız hidayete erersiniz.) [Taberânî, Beyhekî, İ. Asakir, … Hatîb, Deylemî, Darimî, İ. Münavî, İ. Adiy]
Ehl-i sünnet âlimleri, yukarıdaki âyet-i kerime ve hadis-i şerifi açıklayarak bildiriyor ki, Tâbiîn devrindeki büyük zatlara uyan, Eshab-ı kirama uymuş olur. Eshab-ı kiram da Resulullah'a, Resulullah da, Allahü teâlâya uyduğu için böyle buyuruluyor. Bunun gibi Buhârî’deki bir hadis-i şerifte de, (Benden sonra sünnetime ve Hulefa-i raşidinin sünnetine uyun!) buyuruluyor. Burada da, Hulefa-i Raşidin’in, Resulullah'ın yolunda olduğu bildiriliyor. Onlara uyan, Resulullah'a uymuş oluyor. Allahü teâlâ da, (Yalnız bana uyun, yalnız bana itaat edin!) demiyor, (Allah’a, Resulullah'a ve sizden olan emîrlere itaat edin!) buyuruyor. Resulullah'a uyan da Allahü teâlâya uymuş oluyor. Bir âyet-i kerime meali:
Sil(Resul’e itaat eden, Allah’a itaat etmiş olur.) [Nisa 80]
Demek ki, Resulullah'ın yolu, Allah'ın bildirdiği yoldan farklı değildir. Eshab-ı kirama uyan Resulullah'a uymuş olur. Çünkü Eshab-ı kiramın yolu, Resulullah'ın yolundan farklı değildir. Tâbiîn’e uyan da, Eshab-ı kirama uymuş olur. İmam-ı a'zam hazretleri, Tâbiîn’dendi. Demek ki, İmam-ı a'zamın mezhebinden olan, silsile yoluyla Eshab-ı kirama, Resulullah'a ve Allahü teâlâya uymuş olur. Ama Kur'andan kendi anladığına uyan, Allah'a uymuş olmaz, kendi anladığına uymuş olur. Bu da yanlıştır. Çünkü bir hadis-i şerifte buyuruluyor ki:
(Kur'anı kendi görüşü ile açıklayan, doğru olsa bile, muhakkak hata etmiştir.) [Nesâî]
Onun için din büyüklerinin anladığına uymak lazımdır. Peki bu büyük zatlar, mesela Eshab-ı kiramdan biri veya İmam-ı a'zam gibi bir müctehid, hata ederse ne olacak? Biz, o müctehidin ictihadına uyarsak günah mı olacak? Peygamber Efendimiz buyuruyor ki:
(Müctehid, ictihadında hata ederse bir, isabet ederse, iki sevab alır.) [Buhârî]
O hâlde, bir Müslüman hangi müctehidin mezhebine uyarsa hidayete kavuşmuş olur.
Selamun aleykum Rabbim sizlerden razı olsun inşAllah ümmeti Muhammede yardimci oluyorsunuz.sizlere sorularimi iletmek isterim cevaplarsaniz sevinirim.ben şafii mezhebinde nim anne babadan öyle bildik lakin gerek okulda gerek kuran kurslarinda olsun bizzlere hep hanefi mezhebini asiladilar bizlerde bilmeden bunları uyguladik Allahın izni ile şafii fıkhi ve ilmihalii okuyup amel etmeye gayret ediyorum sorum şu ki şu zamana kadar şafii mezhebinden olmama rağmen hanefi mezhebine göre kilmis olduğum namazlar kabul olmuş mudur ( şu an 18 yasindayim 5 yıldır uzerime namaz farz) bilmeden yaptigim için doğru kabul edilmiştir yoksa şu an ki düşüncem gibi 5 yıllık namazzimi ogrendigim bilgiler ışığında kaza olarak klimalı mıyım Allah razı olsun selametle...
YanıtlaSilKardeş hangi mezhebe gore amel etmissen ona gore allah kabul eder insalkah kaza etmene gerek yok..
SilŞafiî mezhebinde katı ve sıvı necisin sınırı ne kadardır. Birde Hanefi mezhebine namazda iken nohut büyüklüğünde birşey yemek namazı bozar bu Şafiî mezhebinde nasıldır?
YanıtlaSilSafi mezhebinde kati ve sivinin siniri yok tertemiz olman gerekiyo yoksa namazin olmaz.safidede aynı nohut büyüklükte bir sey yemek nanaxi bozar
SilEs selamu aleyküm hocam , benim de bir sorum olacak .
YanıtlaSilBen Şafiyim bazen hanefilerin arasında korka korka bazı sünnetleri yapıyorum. Bazen de yanlış anlaşılmasın diye onlar gibi ibadet ediyorum . Bu yaptığım caiz midir . Allah razı olsun
Selamin aleykum. Ottawada camiye cumalari ve ramazanda gidiyorum. Cemaat hanefi degil. Safii olabilirmi? Teravi namazi 12 rekat. 11 rekatta ellerimizi acip buyuk uzun bir dua ediyoruz. Sunnet namazlarina onem verilmiyor. Duruslari ve kalkislari bir tuhaf. Ayaklarida daha acik sekilde. Ellerini kadinlar gibi bagliyorlar. Eger imam safii ve abdest almamissa benim kildigim namaz kabul olurmu? Lutfen cevap yazin? selamin aleykum.
YanıtlaSilOlur insallah cemat imama tabidir imamun namazi olursa cematinkide olur.ama Hanefi bir xamuye gitsen daha ii olur..
SilSelamın aleyküm hocam size bir sorum olucak ben hanifiyim nişanlım da safi nişanlım hanifilige geçebilir mi tsk ler
YanıtlaSilBiz hoca değiliz ama geçebilir olduğunu biliyoruz inşaellah. Ellah kabul etsin
YanıtlaSilYahu arkadaslar cogunuzun namazi falan kabul olmaz.allah askina once bi mezhhebi anlayin.ondan ona gecmek ne.sevgilim diger mezhebte anlasabilirmiyiz ne demek.hanife camide kildim namazim kabul olur mu.lan bunlar ne arkadas.siz sunni sii olayini karistiriyorsunuz.sunni iseniz hanife safi farketmez.kisaca anlatilmak istenen su.kimse hanefe mezhebinde dogmaz safi mezhebinin davranislari sana kolay yada hos geliyorsa oyle ibadet et.cocugum hangi mezheb diye soranlar var yuhh.biri musluman biri kafir gibi konusuyorsunuz.adam yazmis once okuyun bi.yetiskin oldun aklin yetiyo ibadete baslicaksin arastirirsin kafana hangisi yatiyo o mezhebe gore ibadetini surdurursun.baktin esin hanifemi ya o safi ya sen hanefe yani biriniz birinize uyarsiniz dinden cikmazsiniz.Allah akil fikir versin suan cahilden baska bisey degilsiniz.
YanıtlaSilŞafiî mezhebinde sünnete önem verilir. Ama namaza geç başlamış kaza borcu olanlar sünnet kilamazlar ama onun yerine kazalarını kılıp borçlarını Odemeleri gerekir. Şafiî mezhebinde teravih namazında dua yoktur. Rekati zaten Hanefi olan biri de 20 rekattan az kılabilir. Şafiî bir imamın abdesti hanefiye uyar. O sorumluluk imama aittir. Ama sizin ordaki imam Şafii mıdır tam anlayamadım. Dua dışındaki söylediklerinizin çoğu uyuyor Şafiî ye.
YanıtlaSilPeygamber efendimiz sav safiler hanefilerden daha üstündür ibadetleri evladır diye bir hadis söylemişmidir neden tarihi açıdan önemlidir
YanıtlaSilPeygamber efendimiz sav safiler hanefilerden daha üstündür ibadetleri evladır diye bir hadis söylemişmidir neden tarihi açıdan önemlidir
YanıtlaSilMerhabalar. Hiçbir mezhebe tabi olmadan ama dördünden de yaşadığımız koşullara göre ayarlamak nasıl olur acaba illa bir mezhebe tabiî olmak mı lazım? Abinin biri 4 mezhepten birine tabiî olunmazsa müslüman da olunmaz demiş doğru mu? Teşekkürler.
YanıtlaSil