Sual: Meşhur bir ilahiyatçı, (Sarhoş etmezse şarap haram olmadığı gibi, şehveti tetiklemezse müzik ve çalgı helaldir) diyor. İçkinin azı da, çalgının her çeşidi de haram değil midir?
CEVAP
Meşhur birisi olmasa, deli saçması der geçerdik. Domuz etinin haram olması için illa zarar vermesi gerekmez. Bir damla kan, bir damla idrar zarar vermese de haramdır. Bir kaşık şarap sarhoş etmez, ama haramdır. Hiçbir fıkıh kitabında, şarabın haram olmasında, sarhoş etme şartı aranmaz. Şarap sarhoş ederse, o zaman haram olur denmez.
Bütün fıkıh kitaplarında, şarabın bir damlasının bile haram olduğu bildiriliyor. (Redd-ül muhtar, Fetava-i Hindiyye, Dürer ve Gurer)
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Çoğu sarhoş eden şeyin, azını da içmek haramdır.) [Nesai, Tirmizi]
İçkiyi olduğu gibi, çalgıyı helâl saymak da çok tehlikelidir. Sanki şu hadis-i şerif, bu mezhepsiz ve benzerleri için söylenmiştir:
(Bir zaman gelecek, ümmetimden bazıları, içkiyi ve çalgıyı helal sayacaktır.) [Buhari]
Müziğin, çalgının haram olmasında şehvet aranmaz. Hiçbir muteber din kitabında böyle bir ifade yoktur. Üstelik çalgı aleti bulunan yerde namaz kılmanın mekruh, kendi çalmasa bile evinde çalgı aleti bulundurmanın da günah olduğu, muteber kitaplarda yazılıdır. Yine din kitaplarında, çalgı, müzik bulunan davetlere gitmenin bile caiz olmadığı bildirilmektedir.
Bezzaziyye'de deniyor ki: Bütün çalgıların sesini dinlemek haramdır. Çünkü Resulullah (Çalgı dinlemek haramdır, orada oturmak fısktır, ondan zevk almaksa küfürdür, yani küfran-ı nimettir) buyuruyor. (Redd-ül muhtar)
Ahkâm-üs-Siyaset ve Münteka kitaplarında bildiriliyor ki: Bir kimsenin evinde çalgı sesi işitilince, o eve izinsiz girilmesi caiz olur. Çünkü o kimse çalgı sesini duyurmakla evinin hürmetini yıkmış olur. Hazreti Ömer, bir kadının evine girip onu kamçıyla döverken başının örtüsü düşmüş, kendisine (Onun hürmetini yıktın) denildiğinde Hazret-i Ömer, ( Haramla meşgul olduğu için, onun hürmeti kalmamıştır) buyuruyor. (İbni Abidin)
İnsanlar için [çalgısız] şarkı söyleyip dinleten kimsenin de, şahitliği makbul olmaz. Bir kimse, evinde oyun ve çalgı aletlerinden bir şey bulunduran, onu kullanmasa bile, bu şahıs günahkâr olur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir. (Fetava-i Hindiyye)
Fetava-i Bezzaziyye sahibi, Kurtubi'de, çalgı çalmanın haram olduğu hususunda İslam âlimlerinin icma'ı vardır buyuruyor. (İbni Abidin, Makamat-ı Mazheriyye)
İcma demek bütün âlimlerin sözbirliği demektir, tek âlimin buna itirazı yoktur.
Çalgı ve müziğin, şehvete hiç sebep olmasa da, haram olduğu bütün muteber din kitaplarında yazılıdır. Birkaçını bildirelim: Fetava-i Bezzaziyye, Mecmu-ul Fetava, Dürr-ül-muhtar, Redd-ül-muhtar, Fetava-i Hayriyye, Kurtubi tefsiri, Fetava-yı Hindiyye, Dürr-ül-mearif, Tahtavi şerhi, Kudûrî, Dürr-ül-münteka, Ukud-üd-dürriyye, Dürr-ül mearif, Kimya-yı Saadet, İhya, Mevahib-i ledünniyye, Makamat-ı Mazheriyye, Tergib-üs-salât, Berika, Tıbb-ün-nebevi, Hadika, Muhtasar-ı Tezkire-i Kurtubi, Riyad-ün-Nasıhin, Risale-i Birgivi, Ahlak-ı alaiyye, S. Ebediyye, Şir’atül İslam…
Bazı mezhepsiz fâsıklar da, (Çalgı beni Allah'a yaklaştırıyor) diyor. Hiç haramla Allah'a yaklaşılır mı? Şeytana yaklaştıklarının farkında değiller galiba. Hiçbir âlimin mubah saymadığı ve bütün âlimlerin haram dediği bir hususa helâl demek küfürdür.
M.Ali DEMİRBAŞ
CEVAP
Meşhur birisi olmasa, deli saçması der geçerdik. Domuz etinin haram olması için illa zarar vermesi gerekmez. Bir damla kan, bir damla idrar zarar vermese de haramdır. Bir kaşık şarap sarhoş etmez, ama haramdır. Hiçbir fıkıh kitabında, şarabın haram olmasında, sarhoş etme şartı aranmaz. Şarap sarhoş ederse, o zaman haram olur denmez.
Bütün fıkıh kitaplarında, şarabın bir damlasının bile haram olduğu bildiriliyor. (Redd-ül muhtar, Fetava-i Hindiyye, Dürer ve Gurer)
Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Çoğu sarhoş eden şeyin, azını da içmek haramdır.) [Nesai, Tirmizi]
İçkiyi olduğu gibi, çalgıyı helâl saymak da çok tehlikelidir. Sanki şu hadis-i şerif, bu mezhepsiz ve benzerleri için söylenmiştir:
(Bir zaman gelecek, ümmetimden bazıları, içkiyi ve çalgıyı helal sayacaktır.) [Buhari]
Müziğin, çalgının haram olmasında şehvet aranmaz. Hiçbir muteber din kitabında böyle bir ifade yoktur. Üstelik çalgı aleti bulunan yerde namaz kılmanın mekruh, kendi çalmasa bile evinde çalgı aleti bulundurmanın da günah olduğu, muteber kitaplarda yazılıdır. Yine din kitaplarında, çalgı, müzik bulunan davetlere gitmenin bile caiz olmadığı bildirilmektedir.
Bezzaziyye'de deniyor ki: Bütün çalgıların sesini dinlemek haramdır. Çünkü Resulullah (Çalgı dinlemek haramdır, orada oturmak fısktır, ondan zevk almaksa küfürdür, yani küfran-ı nimettir) buyuruyor. (Redd-ül muhtar)
Ahkâm-üs-Siyaset ve Münteka kitaplarında bildiriliyor ki: Bir kimsenin evinde çalgı sesi işitilince, o eve izinsiz girilmesi caiz olur. Çünkü o kimse çalgı sesini duyurmakla evinin hürmetini yıkmış olur. Hazreti Ömer, bir kadının evine girip onu kamçıyla döverken başının örtüsü düşmüş, kendisine (Onun hürmetini yıktın) denildiğinde Hazret-i Ömer, ( Haramla meşgul olduğu için, onun hürmeti kalmamıştır) buyuruyor. (İbni Abidin)
İnsanlar için [çalgısız] şarkı söyleyip dinleten kimsenin de, şahitliği makbul olmaz. Bir kimse, evinde oyun ve çalgı aletlerinden bir şey bulunduran, onu kullanmasa bile, bu şahıs günahkâr olur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir. (Fetava-i Hindiyye)
Fetava-i Bezzaziyye sahibi, Kurtubi'de, çalgı çalmanın haram olduğu hususunda İslam âlimlerinin icma'ı vardır buyuruyor. (İbni Abidin, Makamat-ı Mazheriyye)
İcma demek bütün âlimlerin sözbirliği demektir, tek âlimin buna itirazı yoktur.
Çalgı ve müziğin, şehvete hiç sebep olmasa da, haram olduğu bütün muteber din kitaplarında yazılıdır. Birkaçını bildirelim: Fetava-i Bezzaziyye, Mecmu-ul Fetava, Dürr-ül-muhtar, Redd-ül-muhtar, Fetava-i Hayriyye, Kurtubi tefsiri, Fetava-yı Hindiyye, Dürr-ül-mearif, Tahtavi şerhi, Kudûrî, Dürr-ül-münteka, Ukud-üd-dürriyye, Dürr-ül mearif, Kimya-yı Saadet, İhya, Mevahib-i ledünniyye, Makamat-ı Mazheriyye, Tergib-üs-salât, Berika, Tıbb-ün-nebevi, Hadika, Muhtasar-ı Tezkire-i Kurtubi, Riyad-ün-Nasıhin, Risale-i Birgivi, Ahlak-ı alaiyye, S. Ebediyye, Şir’atül İslam…
Bazı mezhepsiz fâsıklar da, (Çalgı beni Allah'a yaklaştırıyor) diyor. Hiç haramla Allah'a yaklaşılır mı? Şeytana yaklaştıklarının farkında değiller galiba. Hiçbir âlimin mubah saymadığı ve bütün âlimlerin haram dediği bir hususa helâl demek küfürdür.
M.Ali DEMİRBAŞ
Muzik haram ise neredeyse bir cok yillarin imami oglunu davul orkestra ile evlendirdi.onlarin bunu bilmemesi imkansiz.sure ayet varmidir yoksa peygamberimizin soylemistir denildigi birsey mi?ilginc geldi bana.ayrica okadar hoca sarkilar muzikler yapar ve ilahilerde de def falan olsada bu calgi degilmidir.ozaman bazi aletler diyecem ama suanki aletlerin peygamber zamaninda olmadigida vi gercek.
YanıtlaSil